Seluar Hiking Berkuasa Yang Pertama Di Dunia

Seluar hiking dengan teknologi exoskeleton yang dikuasakan oleh motor mungkin kedengaran seperti idea masa depan, tetapi kini ia sudah menjadi realiti. Jenama outdoor terkenal, Arc'teryx, bekerjasama dengan syarikat teknologi Skip, sebuah cabang Google, untuk mencipta seluar hiking berkuasa pertama di dunia yang dipanggil MO/GO, singkatan bagi ‘mountain goat’ (kambing gunung). 

Seluar MO/GO ini lebih daripada sekadar pakaian biasa. Ia dilengkapi dengan struktur sokongan khas yang diperbuat daripada serat karbon dan motor kecil di bahagian lutut yang dikuasai oleh AI. Motor ini membantu memberikan sokongan tambahan kepada otot kaki sewaktu mendaki bukit, sekaligus mengurangkan tekanan pada lutut sewaktu menurun bukit. Rekaan ini membolehkan lebih ramai orang menikmati aktiviti hiking, walaupun mereka mungkin kurang stamina atau kekuatan kaki.

Pengalaman Hiking yang Lebih Mudah

Menurut penciptanya, seluar MO/GO memberikan pengalaman seperti sambungan semulajadi pada badan, meningkatkan pergerakan tanpa membuat pemakainya sedar bahawa mereka sedang dibantu oleh teknologi. Ia direka bentuk dengan begitu ramping dan bergaya, jauh berbeza daripada alat perubatan yang biasanya kita lihat.

Baca ini :

12 Gambar Poster Yang Menarik Dan Kreatif

Barang Pelik Yang Dijual Di Internet (9 Gambar)

Dron Paling Laju Di Dunia

Motor yang terletak di bahagian lutut ini dikuasakan oleh pek bateri yang dipasang pada pinggang seluar. Dengan sekali cas penuh, ia boleh memberi bantuan selama kira-kira tiga jam semasa pendakian. Menariknya, bateri ini akan dicas semula secara automatik apabila pemakai berjalan menuruni bukit.


Walaupun seluar MO/GO ini beratnya sekitar 7 paun (lebih kurang 3.2 kg) dengan motor dan bateri, penciptanya menyatakan bahawa pemakai akan berasa seolah-olah mereka 30 paun (13.6 kg) lebih ringan ketika mendaki. Ini kerana ia meningkatkan kekuatan kaki sebanyak 40%. Teknologi ini turut menggunakan sensor yang menghantar data kepada modul komputer yang dikawal oleh AI, di mana ia menyesuaikan tahap bantuan mengikut jenis medan dan gaya berjalan pemakai. Jika mahu, pengguna boleh juga mengawal tahap bantuan secara manual dengan menekan satu butang.

Harga dan Pilihan Sewa

Namun, teknologi hebat ini datang dengan harga yang tinggi. Seluar MO/GO dijangka mula dijual pada tahun 2025 dengan harga sekitar USD 5,000 (lebih kurang RM 23,500). Bagi kebanyakan orang, harga ini mungkin terlalu mahal untuk dibelanjakan hanya untuk sepasang seluar hiking, tetapi bagi mereka yang meminati aktiviti luar tetapi kekurangan tenaga atau stamina, ia mungkin berbaloi untuk dipertimbangkan.

Bagi mereka yang tidak mahu membeli seluar ini, Arc'teryx juga akan menawarkan pilihan untuk menyewa seluar MO/GO di beberapa laluan hiking terpilih di kawasan Barat Amerika Syarikat dan Kanada. Kos sewaan untuk 8 jam adalah sekitar USD 80 (RM 375). Ini adalah pilihan yang lebih bijak bagi mereka yang jarang-jarang hiking atau ingin mencubanya sebelum membuat keputusan untuk membeli.

Dengan perkembangan teknologi seperti ini, exoskeleton semakin mendapat tempat dalam kehidupan harian. Tahun lalu, terdapat juga exosuit ringan yang membantu orang berlari lebih laju. Nampaknya, kita berada di era di mana teknologi membantu kita mencapai tahap kecergasan yang lebih tinggi, walaupun dalam aktiviti santai seperti hiking.

Sumber

Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post