Lelaki Warga Emas Maut 13 Hari Selepas Cabut 23 Gigi Sekaligus

Seorang lelaki warga emas di Yongkang City, Zhejiang, China, dilaporkan meninggal dunia 13 hari selepas menjalani prosedur mencabut 23 gigi dan memasang 12 implan gigi dalam satu sesi. Kes ini telah mendapat perhatian apabila anak perempuan mangsa, Ms. Shu, membuat aduan rasmi kepada Biro Kesihatan Perbandaran, mendakwa prosedur itu menjadi punca kematian bapanya. 

Menurut Ms. Shu, bapanya mengalami kesakitan yang amat teruk sepanjang tempoh 13 hari selepas prosedur tersebut, sebelum akhirnya meninggal dunia akibat serangan jantung pada 28 Ogos. Wanita tersebut kini mahu pihak klinik dan doktor yang bertanggungjawab diheret ke muka pengadilan. 

Dokumen persetujuan pesakit menunjukkan bahawa bapanya telah melalui prosedur mencabut 23 gigi asli sebelum 12 lubang digerudi pada tengkorak dan rahangnya untuk memasukkan implan gigi. Semua ini dilakukan dalam satu hari, menyebabkan pesakit mengalami kesakitan yang tidak tertanggung sebaik sahaja kesan bius hilang. Walaupun jumlah gigi yang dicabut nampak banyak untuk dilakukan dalam satu sesi, seorang jurucakap klinik tersebut berkata bahawa bilangan gigi yang boleh dicabut bergantung kepada penilaian doktor berdasarkan keadaan fizikal pesakit.

Baca ini :

10 Gambar Contoh Mutasi Gen Pada Manusia

Cara Memanjangkan Umur Anda (5 Gambar )

Anjing Yang Paling Garang Di Dunia (13 Gambar)

Rekod dari Dewei Dental Hospital menunjukkan bahawa prosedur tersebut dilakukan oleh seorang doktor bernama Yuan, yang pakar dalam rawatan akar gigi, pembuangan gigi bongsu yang terimpak, dan pemasangan gigi palsu penuh. Walaupun tiada peraturan khusus mengenai bilangan gigi yang boleh dicabut dalam satu sesi, klinik dan doktor seharusnya mengambil kira tahap kesakitan pesakit serta risiko jangkitan selepas pembedahan.

Menurut Xiang Guolin, pengarah Pusat Perubatan Mulut Hospital Keempat Wuhan, semakin banyak gigi dicabut, semakin tinggi risiko pesakit mengalami kesakitan yang teruk dan juga kemungkinan jangkitan selepas pembedahan. 

Ketika ini, siasatan sedang dijalankan oleh pihak berkuasa kesihatan, namun seorang wakil dari Biro Kesihatan Perbandaran berkata bahawa untuk membuktikan punca kematian yang berpunca daripada prosedur tersebut mungkin sukar kerana lelaki itu meninggal dunia 13 hari selepas pembedahan dilakukan. Bagaimanapun, keluarga mangsa berharap agar mereka yang bertanggungjawab dapat dikenakan tindakan yang sewajarnya.

Kes ini telah mencetuskan perbincangan hangat di kalangan pakar pergigian dan orang ramai tentang risiko menjalani prosedur yang besar dalam satu sesi. Ramai yang berpandangan bahawa prosedur seperti ini seharusnya dilakukan secara berperingkat untuk mengurangkan risiko kepada pesakit, terutamanya mereka yang sudah berusia.


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post