Lelaki Terkejut Jumpa Lipas Dalam Saluran Pernafasan

Seorang lelaki berusia 58 tahun dari Haikou, wilayah Hainan di China mengalami pengalaman yang sungguh menakutkan apabila seekor lipas tersangkut dalam saluran pernafasannya. Kisah ini bermula satu malam apabila dia merasa seperti ada sesuatu merayap ke dalam hidungnya ketika tidur. Dia kemudiannya terbatuk kerana merasakan sesuatu telah masuk ke dalam tekaknya. Namun, kerana tiada apa-apa yang keluar selepas batuk, dia pun kembali tidur dan tidak memikirkannya lagi.

Keesokan harinya, dia hanya meneruskan hari seperti biasa tanpa rasa terlalu bimbang. Namun, dia mula sedar bahawa nafasnya berbau sangat busuk. Keadaan ini berterusan selama tiga hari, dan dia juga mula batuk dengan kahak kuning. Rasa tidak sedap hati, lelaki ini akhirnya mengambil keputusan untuk berjumpa doktor bagi mendapatkan rawatan.

Pada mulanya, dia berjumpa pakar Telinga, Hidung, dan Tekak (ENT) di Hospital Hainan, tetapi pemeriksaan terhadap saluran pernafasannya tidak menemui apa-apa yang mencurigakan. Walaupun begitu, lelaki ini tetap yakin ada sesuatu yang tidak kena. Jadi, dia dirujuk kepada Dr. Lin Ling, seorang pakar perubatan respiratori dan rawatan kritikal di hospital tersebut.

Dr. Lin melakukan imbasan CT dada, dan mendapati ada bayang-bayang di bahagian lobus bawah kanan paru-paru lelaki tersebut. Ini menunjukkan terdapat objek asing yang tersangkut di sana. Dr. Lin kemudian mencadangkan prosedur bronkoskopi, iaitu satu kaedah invasif minima untuk melihat lebih dekat ke dalam saluran pernafasan pesakit.

Baca ini :

6 Jenis Haiwan Yang Disalah Anggap

15 Gambar Bukit Manusia Kurang Bijak

Bebola Nasi Digulung Guna Ketiak-Pelik Tapi Benar

Semasa prosedur itu, Dr. Lin berkata, "Saya jelas nampak sesuatu yang mempunyai sayap dalam bronkus." Objek asing tersebut dikelilingi oleh banyak kahak. Selepas menyedut keluar kahak itu, akhirnya objek tersebut didedahkan – seekor lipas!

Lipas tersebut berjaya dikeluarkan, dan saluran pernafasan lelaki tersebut dibersihkan sepenuhnya daripada kahak. Selepas itu, bau busuk dari mulutnya hilang serta-merta. Lelaki itu sembuh sepenuhnya dan dibenarkan keluar hospital pada keesokan harinya.

Dr. Lin menegaskan bahawa kes seperti ini sangat jarang berlaku, tetapi beliau menasihatkan agar sesiapa yang merasakan ada objek asing yang tersangkut dalam saluran pernafasan mereka supaya segera mendapatkan rawatan perubatan. Ini penting untuk mengelakkan komplikasi yang lebih serius di masa hadapan.


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post