Penipuan Wanita Jerman Menyamar Sebagai Permaisuri Ditangkap

Seorang wanita Jerman berusia 49 tahun, Sandra Nicole Martinez, yang telah berpura-pura sebagai Permaisuri sebuah kerajaan yang tidak wujud, akhirnya terbongkar sebagai penipu secara tidak sengaja. Selama beberapa tahun, Martinez berjaya meyakinkan golongan elit di Itali bahawa dia adalah “Permaisuri dari Rumah Imperial Glodeni,” sebuah "keluarga diraja" yang kononnya berpusat di Beirut, Lubnan. Namun, tiada siapa yang tahu bahawa Glodeni sebenarnya hanyalah sebuah bandar kecil di Moldova, Eropah Timur.  


Kisah penipuan Martinez mula terbongkar pada Mac 2024 apabila sebuah tembok di kawasan Trastevere, Rome runtuh, dan merosakkan beberapa kenderaan, termasuk sebuah Ferrari miliknya. Pihak berkuasa yang menyiasat kejadian itu mendapati kereta Ferrari tersebut mempunyai plat lesen yang sudah tamat tempoh, tiada pendaftaran, dan tiada insurans. Penemuan ini menimbulkan syak wasangka dan penyiasatan lanjut mendedahkan lebih banyak penipuan, termasuk penggunaan plat lesen palsu pada kereta Bentley miliknya yang didapati berdaftar di Jerman dengan ratusan saman tertunggak bernilai sekitar 2,600 euro (RM13,000).

Martinez telah memandu dan meletakkan kereta mewahnya di sekitar pusat bersejarah Rome. Malangnya, kini pihak berkuasa Itali mengancam untuk mengenakan denda sehingga 100,000 euro (RM500,000) atas kesalahan memandu kenderaan tanpa lesen dan menggunakan plat lesen palsu.

Mengenai gelaran "dirajanya," Rumah Imperial Glodeni didaftarkan di Beirut pada Februari tahun ini, tetapi tiada apa yang "diraja" mengenainya. Namun, Sandra Nicole Martinez berjaya mempengaruhi ramai pihak dengan berpura-pura sebagai golongan bangsawan, menghadiri majlis-majlis eksklusif, dan bergaul dengan kerabat diraja sebenar, ahli politik, ahli perniagaan, serta paderi Katolik. Dia turut berkongsi gambar dan video glamor di akaun Instagramnya, tanpa disedari sebagai penipu.

sumber


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post