Penduduk Di Chiapas Mexico Terlampau Ketagih Minuman Coca-Cola

Coca-Cola adalah minuman yang dikenali dan diminum di seluruh dunia. Tetapi, tiada tempat yang lebih ketagih dengan minuman ini berbanding di negeri Chiapas, Mexico. Di sini, setiap orang minum purata 821.2 liter Coca-Cola setahun — lebih 32 kali ganda daripada purata global!

Secara kasar, penduduk Chiapas minum 2.2 liter Coca-Cola setiap hari, menjadikannya lebih popular daripada air minuman mineral. Minuman ini dijual di mana-mana sahaja dan harga Coca-Cola hampir sama dengan air, jadi kebanyakan orang di sana tidak melihatnya sebagai 'treat' tetapi sebagai cara untuk kekal hidrasi. Malangnya, ramai di antara mereka tidak menyedari bahawa mereka sebenarnya sudah ketagih dengan Coca-Cola.

Minuman ini telah menjadi sebahagian daripada budaya tempatan di Chiapas selama lebih setengah abad, malah turut mempengaruhi amalan keagamaan mereka. Coca-Cola tidak lagi dilihat hanya sebagai minuman biasa, tetapi juga lambang kuasa rohani dan sejenis "ramuan penyembuh" ajaib.

Kisah Bermula Pada 1960-an

Pada tahun 1960-an, pemimpin masyarakat tempatan mula mengawal pengedaran minuman bergas seperti Coca-Cola dan Pepsi. Mereka juga menggantikan minuman tradisional seperti pox (sejenis arak) yang digunakan dalam ritual suci dengan minuman bergula ini. Tidak lama kemudian, Coca-Cola menjadi simbol kuasa rohani dan "penawar" yang dianggap dapat menyembuhkan pelbagai masalah kesihatan.

Keadaan semakin buruk apabila Coca-Cola membuka kilang pengeluaran berhampiran bandar San Cristóbal de las Casas. Dengan harga yang lebih murah dan iklan yang lebih agresif, minuman ini semakin mendapat tempat dalam kehidupan harian penduduk. Malah, kilang ini juga mempunyai kontrak lama untuk menggunakan 300,000 gelen air setiap hari, sementara ramai penduduk tempatan hanya mendapat bekalan air bersih beberapa kali seminggu sahaja.

Baca Ini :

5 Gambar Minum Apa Saja Termasuk Dari Mangkuk Tandas

5 Kisah Selebriti Yang Anda Tidak Pernah Tahu

Lukisan Menarik Mengenai Syarikat Terbesar Dunia (5 Gambar)


Ketagihan Yang Bermula Sejak Awal Usia

Doktor tempatan, Marcos Arana, berkata bahawa ketagihan Coca-Cola di Chiapas bermula sejak usia yang sangat muda. Data menunjukkan bahawa 15% kanak-kanak Orang Asli yang berumur satu hingga dua tahun kerap minum minuman bergas, begitu juga dengan 3% bayi yang berusia di bawah enam bulan.

Akibat daripada "epidemik minuman bergas" ini sangat menyedihkan. Diabetes adalah punca kedua kematian di Chiapas, dengan kira-kira 3,000 kematian setahun berpunca daripada penyakit ini. Pengambilan gula yang berlebihan juga menyebabkan kerosakan gigi dalam kalangan kanak-kanak dan orang dewasa. Malangnya, walaupun dengan pelbagai masalah kesihatan yang serius, ramai yang masih sukar untuk berhenti minum Coca-Cola.

Jaime Page Pliego, penulis kajian yang mendedahkan ketagihan Coca-Cola di Chiapas, berkata bahawa malah pesakit diabetes pun terus meminum minuman ini, walaupun sedar akan risikonya.

"Sesetengah pesakit diabetes mengaku mereka masih minum Coca-Cola... Mereka tidak dapat bayangkan hidup tanpa minuman ini. Ini benar-benar satu tragedi," katanya.

Sumber


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post