Jambatan Terapung Shiziguan Pengalaman Memandu Di Atas Air

Jambatan Terapung Shiziguan, yang juga dikenali sebagai  Bridge of Dreams  (Jambatan Impian), adalah jambatan sepanjang 400 meter yang membolehkan kereta seberat hingga 2.8 tan melintas di atas permukaan Sungai Qingjiang di China. Terletak di antara gunung-gunung yang penuh dengan hutan di Prefektur Enshi, Hubei, kawasan ini adalah salah satu tarikan semula jadi yang paling menakjubkan di China.

Apa yang membezakan Jambatan Shiziguan dengan tempat lain ialah pengalaman menikmati pemandangan sambil memandu di atas jambatan yang terapung di permukaan air. Dibina menggunakan teknologi Jerman yang dapat mengelakkan kenderaan daripada terbalik, jambatan ini telah beroperasi sejak 2016 dan boleh digunakan oleh kenderaan serta pejalan kaki. Jambatan ini diperbuat daripada polietilena berketumpatan tinggi yang diisi air untuk memastikan kestabilan. Jika pemandu mematuhi had laju 20 km/j, mereka hanya akan merasai sedikit hayunan lembut sungai di bawah.

Sejak ia dibuka lebih 8 tahun yang lalu, Jambatan Terapung Shiziguan telah menjadi tarikan utama kawasan tersebut, dengan ramai pelancong dari seluruh China datang untuk merasai pengalaman memandu di atas air sambil menikmati keindahan alam. Namun begitu, walaupun jambatan ini hanya cukup lebar untuk laluan satu arah, kemalangan masih boleh berlaku.

Pada tahun 2023, sebuah kenderaan pelbagai guna yang membawa lapan penumpang terjunam ke dalam sungai setelah merempuh penghadang. Lima orang terkorban, manakala tiga lagi berjaya menyelamatkan diri dengan berenang ke tepi sungai. Kamera pengawasan menunjukkan kenderaan tersebut memasuki jambatan dan menyebabkan hayunan kuat sebelum melanggar penghadang.

Selepas kejadian tragis itu, Jambatan Terapung Shiziguan ditutup buat sementara waktu tetapi telah dibuka semula dan terus popular seperti biasa. Namun, kejadian itu menjadi peringatan penting untuk mematuhi had laju dan berat serta sentiasa fokus ketika memandu, walaupun pemandangannya memukau.

Sumber

Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post