Penjenayah Dikehendaki Amerika Syarikat Ditemui Bekerja Sebagai Polis Mexico

Bayangkan seorang penjenayah yang dikehendaki pihak berkuasa Amerika Syarikat selama hampir dua dekad, akhirnya ditemui bekerja sebagai pegawai polis di Mexico. Inilah kisah luar biasa Antonio “El Diablo” Riano.

Pada Disember 2004, hanya empat hari sebelum Krismas, Riano terlibat dalam satu pertengkaran dengan seorang lelaki berusia 25 tahun di sebuah bar di Cincinnati, Ohio. Pertengkaran itu tidak berhenti di dalam bar, malah berlanjutan di luar. Kamera pengawasan menangkap detik mengejutkan di mana Riano mengeluarkan pistol dan menembak lelaki tersebut tepat di muka, menyebabkan kematian mangsa di tempat kejadian. Selepas insiden itu, Riano melarikan diri dan berjaya mengelak daripada diberkas pihak berkuasa walaupun usaha pencarian besar-besaran dilakukan di seluruh negara.

Riano mengunjungi kakaknya di New Jersey sebelum menghilangkan diri sekali lagi selama hampir 20 tahun. Namanya kekal dalam senarai penjenayah paling dikehendaki di AS, namun siasatan terhadapnya semakin suram seiring berjalannya waktu. Tetapi, baru-baru ini, seorang detektif bernama Paul Newton, yang dahulu terlibat dalam kes tersebut, menemui El Diablo menerusi media sosial.

Baca Ini :

Scammer Paling Kaya Berjaya Ditangkap (9 Gambar)

Kisah Benar Tapi Lawak

Gambar Palsu Yang Sebenar

Ketika Newton membuat carian nama Riano di Facebook, dia terkejut apabila menemui gambar lelaki yang telah lama dikehendakinya – kini bekerja sebagai pegawai polis di negeri Oaxaca, Mexico. “Saya terfikir, ‘Ya Tuhan, itu dia!’” kata Newton kepada WKRC. “Walaupun sudah tua dan beruban sedikit, tapi saya pasti itu dia.”

Pihak berkuasa AS segera menghubungi pihak berkuasa Mexico untuk mengesahkan identiti Riano. Setelah disahkan, Mexico bersetuju untuk menyerahkannya kepada marshall AS. Riano kemudian dibawa pulang ke Ohio untuk menghadapi tuduhan membunuh, yang mungkin membawa hukuman penjara seumur hidup.

Walaupun terdapat bukti video yang jelas menunjukkan Riano menembak Benjamin Beccera di Roundhouse Bar di Hamilton, Ohio, dua dekad yang lalu, Riano masih menafikan tuduhannya. Namun, pihak pendakwa raya yakin mereka mempunyai bukti yang cukup untuk menuntut keadilan.

Ketika ditanya mengapa dia memilih menjadi polis di Mexico, lelaki berusia 72 tahun itu berkata dia “ingin membantu rakyat Mexico”. Siapa sangka, penjenayah yang dikehendaki ini sebenarnya bersembunyi di depan mata sebagai penjaga undang-undang?

Sumber


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post