Penemuan Menakjubkan Di Turki Yang Berusia 3,500 Tahun

Dalam usaha untuk memulihkan kesan gempa bumi di Tapak Arkeologi Aççana Höyük, atau dikenali juga sebagai Eski Alalah di Turki, para arkeolog telah menemui satu artifak yang luar biasa—sebuah tablet cuneiform berusia 15 abad sebelum Masihi.



Apa itu Tablet Cuneiform?  

Tablet Cuneiform adalah sejenis alat tulis kuno yang digunakan oleh tamadun-tamadun awal seperti Sumeria, Babylon, dan Assyria di kawasan Mesopotamia (kini dikenali sebagai Iraq). Ia dibuat daripada tanah liat yang dibentuk menjadi kepingan atau tablet. Ketika tanah liat masih lembut, orang akan menulis di atasnya menggunakan alat tajam, biasanya kayu atau buluh, untuk mencipta simbol-simbol yang disebut "cuneiform."

Cuneiform ini adalah salah satu bentuk tulisan tertua di dunia, dan ia digunakan untuk menulis pelbagai perkara seperti undang-undang, rekod perniagaan, kisah mitos, dan surat-menyurat. Selepas selesai menulis, tablet ini akan dikeringkan di bawah matahari atau dibakar supaya ia menjadi keras dan tahan lama. Dengan kata lain, Tablet Cuneiform adalah seperti buku atau dokumen pada zaman purba, yang menyimpan maklumat penting dalam bentuk tulisan yang diukir pada tanah liat.

Ini Tablet Cuneiform Yang Di Temui Di Turki


Ok berbalik dengan penumuan Tablet ini, ia bukan sebarang tablet biasa. Ukurannya hanya sekitar 4.2 x 3.5 sentimeter dengan ketebalan 1.6 sentimeter, tetapi apa yang tercatat di atasnya lebih menarik perhatian. Ia merupakan rekod pentadbiran atau resit yang mencatatkan pembelian perabot dalam jumlah yang besar. Antara yang disebut dalam tablet tanah liat ini adalah pembelian meja, kerusi, dan bangku kayu—perkara yang memberikan kita gambaran tentang kehidupan harian dan ekonomi masyarakat pada Zaman Gangsa Akhir.

Menurut Muzium British di London, cuneiform adalah salah satu cara penulisan yang berbeza dari alfabet. Ia tidak menggunakan "huruf" seperti yang kita kenali sekarang, tetapi menggunakan antara 600 hingga 1,000 watak yang ditekan pada tanah liat untuk mengeja perkataan dengan membahagikannya kepada suku kata.

Penemuan ini telah diumumkan oleh Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Turki, Mehmet Nuri Ersoy, melalui platform media sosial X. Beliau menyatakan bahawa tablet ini, yang seberat 28 gram, akan memberi perspektif baru dalam memahami struktur ekonomi dan sistem pemerintahan pada Zaman Gangsa Akhir. Para ahli bahasa kini sedang berusaha untuk meneliti lebih lanjut mengenai jumlah perabot yang dibeli, siapakah yang membuat pembelian, dan lain-lain maklumat yang tersembunyi di sebalik tablet ini.

Sumber

Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post