Pelik Tapi Benar : Lelaki Masukkan Belut Dalam Dubur

Baru-baru ini, doktor di Hospital Viet Duc, Hanoi, berjaya menyelamatkan nyawa seorang leaki muda dengan melakukan pembedahan kecemasan untuk mengeluarkan belut hidup yang telah menggigit ususnya dan masuk ke dalam rongga perut.

Pada 27 Julai, seorang warganegara India berusia 31 tahun dikejarkan ke bilik kecemasan Hospital Viet Duc di Hanoi dengan kesakitan perut yang teruk. Melalui rintihan dan jeritan kesakitan, lelaki itu memberitahu kakitangan hospital bahawa dia telah memasukkan belut hidup ke dalam tubuhnya melalui bahagian belakangnya sejurus sebelum mengalami kesakitan perut yang luar biasa. Doktor-doktor di Vietnam memang sudah biasa menemui pelbagai benda dalam tubuh pesakit, tetapi belut hidup adalah sesuatu yang baru bagi mereka.

Imbasan X-ray dan ultrasound menunjukkan adanya rangka radiopak dalam rongga perut lelaki itu, yang ternyata adalah belut hidup sebenar. Pasukan pakar endoskopi dan pakar bius segera dibentuk untuk melakukan kolonoskopi dan mengeluarkan benda asing itu melalui belakang lelaki tersebut. Namun, mereka tidak berjaya mencapai makhluk laut yang licin itu.

Dengan kesakitan lelaki tersebut semakin bertambah, doktor terpaksa melakukan pembedahan pada perutnya. Mereka terkejut apabila mendapati seekor belut hidup sepanjang kira-kira 65cm dan lilitan 10cm di dalam perut lelaki itu. Belut tersebut telah menggigit melalui rektum dan kolon lelaki itu untuk melarikan diri ke dalam rongga perut.

Menurut Le Nhat Huy, Timbalan Pengarah Pusat Pembedahan Kolorektal dan Lantai Pelvik di Hospital Viet Duc, belut boleh bertahan dalam keadaan anaerobik untuk masa yang lama dan mempunyai kemampuan untuk menggigit melalui saluran gastrousus.

Baca ini :

12 Gambar Pelik Tapi Menarik

Gambar Palsu Yang Sebenar

Cendawan Paling Pelik Di Dunia Wow (10 Gambar)

Selepas mengeluarkan belut dan sebiji lemon yang menyekat rektum lelaki India itu serta memeriksa jika ada benda asing lain, doktor menjahit perforasi di kolon lelaki itu dan melakukan kolostomi untuk mengelakkan najis melalui kawasan yang baru dijahit itu.

Walaupun sebab lelaki tersebut memasukkan belut hidup ke dalam tubuhnya masih menjadi misteri, doktor mengesyaki ia mungkin untuk merasai "sensasi yang luar biasa". Namun, satu perkara pasti, dia bukan lelaki pertama yang melakukannya. Beberapa bulan lalu, seorang lelaki di Pusat Perubatan Daerah Hai Ha, Wilayah Quang Ninh, Vietnam, juga telah dimasukkan ke hospital dengan kekejangan perut yang teruk. Doktor di sana mendapati seekor belut hidup yang telah menggigit melalui perutnya.

Sumber


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post