Lelaki Berusia 24 Tahun Nampak Dua Kali Lebih Tua Setelah Lima Bulan Di Gunung

Kisah ini mungkin sukar untuk dipercayai, tetapi seorang lelaki Cina berusia 24 tahun kini kelihatan dua kali lebih tua setelah menghabiskan lima bulan terakhir hidupnya di pergunungan. Selepas melalui putus cinta, lelaki ini memilih untuk menyendiri di kawasan pergunungan utara dan barat China. Kini, dia dipanggil "pakcik" oleh orang yang lebih tua daripadanya.

Jika anda pernah mendengar tentang Brandon Miles May, lelaki berusia 35 tahun yang kelihatan separuh dari umurnya, maka kali ini kita bercakap tentang situasi yang bertentangan. Seorang lelaki muda yang kelihatan dua kali ganda lebih tua, bukan kerana masalah genetik, tetapi kerana terdedah kepada elemen alam di pergunungan China.

Lelaki yang tidak dikenali ini menjadi terkenal di negaranya selepas sebuah video yang menunjukkan kad pengenalannya menjadi viral di media sosial. Dalam video itu, ketika dia dipanggil "pakcik" oleh orang yang merakam video, dia menunjukkan kad pengenalannya kepada kamera untuk membuktikan bahawa dia baru berusia 24 tahun, lahir pada Disember 2000.

Berpunca dari Hebei, lelaki ini mula mengalami penuaan cepat selepas mengasingkan diri ke pergunungan untuk mengatasi kemurungan akibat putus cinta. Dia mendengar bahawa mendaki di Dataran Tinggi Qinghai-Tibet boleh "menenangkan fikiran", lalu dia mengemas barang-barangnya dan mengamalkan gaya hidup asketik.

Walaupun dia menemui ketenangan yang dicarinya, pengalaman lima bulan itu juga membuatkan dia kelihatan jauh lebih tua daripada umurnya. Dia mengalami kebotakan pramatang akibat terdedah kepada cahaya matahari yang merosakkan folikel rambutnya. Kulit di wajahnya juga kelihatan lebih longgar daripada gambar-gambar 'sebelum' nya, dan janggut yang ditumbuhkannya untuk melindungi wajah dari sinar UV hanya menambah lagi umurnya.

Folikel rambut adalah bahagian kecil di bawah kulit tempat rambut tumbuh. Setiap helai rambut kita berasal dari satu folikel. Kalau ada masalah dengan folikel, ia boleh menyebabkan rambut gugur, kelemumur, atau masalah lain pada rambut. Contohnya, jika folikel tersumbat dengan minyak atau sel kulit mati, ia boleh menghalang rambut daripada tumbuh dengan baik. Faktor seperti perubahan hormon, tekanan, atau diet yang tidak seimbang juga boleh menjejaskan kesihatan folikel dan menyebabkan rambut jadi nipis atau gugur.

Baca Ini :

Kisah Inspirasi : Nenek Usia 85 Tahun Masih Berkerja Demi Anaknya

10 Gambar Muka Haiwan Diedit Pelik Dan Seram

Lukisan Sailor Moon Yang Menyeramkan (12 Gambar)

Berbalik kisah lelaki ini “Saya menunjukkan kad pengenalan saya dan memberitahu mereka saya dilahirkan selepas tahun 2000, tetapi sesetengah orang masih tidak mempercayai saya,” kata lelaki muda yang dipanggil 'pakcik'. “Selepas beberapa waktu, saya menerima bahawa sesetengah orang memang tidak dapat mempercayai bahawa saya adalah seorang lelaki awal 20-an.”

Dengan perhatian seluruh negara, lelaki berusia 24 tahun yang kelihatan tua ini mengatakan bahawa dia tidak berhasrat untuk membuat sebarang perubahan, dan mendakwa bahawa dia merasa baik dengan keadaan dirinya sekarang.

Sumber


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post