Kisah Inspirasi : Lelaki Paling Degil Di China

Di China, seorang lelaki berusia 36 tahun telah menjadi terkenal sebagai "Lelaki Paling Degil di China" kerana telah mengambil peperiksaan kemasukan kolej nasional sebanyak 16 kali berturut-turut dalam usaha untuk diterima di Universiti Tsinghua yang berprestij.

Tang Shangjun pertama kali mengambil "gaokao"(ujian akademik), peperiksaan kemasukan kolej yang terkenal di China, pada tahun 2009. Ketika itu, beliau mendapat 372 mata daripada 750, jauh di bawah markah yang diperlukan untuk masuk ke Universiti Tsinghua. Walaupun begitu, Tang tidak mahu berputus asa. Beliau terus belajar dan mengambil gaokao setiap tahun. Pada tahun 2016, beliau berjaya meningkatkan markahnya kepada 625 mata, cukup untuk diterima di beberapa universiti di wilayah asalnya, Guangxi. Namun, masih belum cukup untuk jurusan yang diinginkan di Tsinghua.

Pada tahun 2019, Tang mencapai puncak gaokaonya dengan 649 mata daripada 750. Markah ini cukup untuk masuk ke banyak universiti berprestij di China, termasuk Tsinghua, tetapi bukan untuk jurusan fizikal dan kimia yang beliau cita-citakan. Kebanyakan orang mungkin akan berpuas hati dengan pilihan yang ada, tetapi tidak bagi Tang Shangjun. Beliau terus mengejar impiannya, walaupun keputusan gaokaonya mula merosot pada tahun-tahun berikutnya. Sesetengah orang berpendapat bahawa faktor umur telah mempengaruhi memorinya, manakala yang lain percaya bahawa 649 mata adalah pencapaian tertingginya.

Tahun lalu, Tang akhirnya memutuskan untuk memohon jurusan fizikal dan kimia di Central China Normal University, tetapi beliau hanya mendapat 594 mata, tidak cukup untuk diterima di jurusan tersebut. Walaupun menduduki tempat ke-6,000 daripada kira-kira 460,000 peserta gaokao di wilayah Guangxi, beliau masih tidak berjaya mencapai impiannya.

Tang memberitahu China Daily bahawa tahun lalu adalah kali terakhir beliau mengambil gaokao, tetapi beliau berubah fikiran dan mengambil peperiksaan itu sekali lagi tahun ini. Malangnya, beliau sekali lagi gagal mencapai markah yang diperlukan untuk jurusan fizikal dan kimia di Universiti Tsinghua. Kini beliau sudh berusia 36 tahun, Tang mula menyedari bahawa walaupun beliau akhirnya diterima, peluangnya untuk mendapatkan pekerjaan yang baik selepas tamat pengajian adalah rendah kerana terpaksa bersaing dengan golongan muda dalam lingkungan umur 20-an.

Pengarah Institut Penyelidikan Pendidikan Abad ke-21 di China berkata, "Beliau berpendapat bahawa masuk ke universiti paling berprestij di negara ini adalah satu kejayaan besar yang membuka peluang hidup yang baik, tetapi hidup mempunyai banyak cara untuk berjaya. Terus mengejar matlamat yang di luar kemampuan kadang-kadang membawa kepada kegagalan."

Selama 16 tahun terakhir, Tang bekerja pelbagai pekerjaan sambilan untuk menyara diri dan ibu bapanya yang semakin tua. Kini, beliau sedar mungkin sudah tiba masanya untuk fokus mencari pekerjaan yang stabil daripada terus mengejar impiannya. Belum dapat diketahui lagi dengan jelas sama ada Lelaki Paling Degil Di China ini akan mengambil peperiksaan kemasukan kolej tahun depan atau tidak.

sumber

Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post