Kisah Inspirasi : Bintang Kung Fu Shaolin Berusia 9 Tahun

Di dunia yang penuh dengan jutaan pengamal kung fu Shaolin, seorang kanak-kanak berusia 9 tahun dari China, Zhang Sixuan, telah mencuri perhatian dunia. Berasal dari Henan, Zhang telah berjaya mengalahkan beberapa master kung fu terhebat dunia untuk merangkul gelaran “Bintang Kung Fu Shaolin” di World Shaolin Games tahun ini.


Setiap tahun, puluhan ribu pengamal kung fu Shaolin dari seluruh dunia bersaing untuk layak ke peringkat akhir World Shaolin Games. Tahun ini, 124 pengamal kung fu terpilih untuk mempamerkan kemahiran mereka di sebuah kuil Shaolin di Henan, China. Dalam kalangan mereka, terdapat seorang kanak-kanak perempuan berusia 9 tahun yang menunjukkan kehebatan dan kelenturan luar biasa dalam menguasai tong zi gong, sejenis kung fu Shaolin. Persembahan Zhang telah memukau para juri dan penonton, membolehkan beliau meraih gelaran yang diidamkan.

Pencapaian Zhang Sixuan adalah sesuatu yang luar biasa memandangkan hanya 10 daripada 124 pengamal kung fu yang berjaya merangkul gelaran "Bintang Kung Fu Shaolin" tahun ini. Melihat persembahannya, jelas bahawa gelaran itu diperolehi hasil kerja keras bertahun-tahun. Menurut jurulatihnya di Sekolah Seni Mempertahankan Diri Jingzhong di Tangyin, Henan, Zhang telah mempelajari kung fu selama 4 tahun dan masih terus memperbaiki kemahirannya. Jurulatihnya memuji etika kerja Zhang, mengatakan bahawa dia tidak pernah mengeluh walaupun terpaksa berlatih hingga larut malam.

“Sixuan sangat kuat dan tidak pernah menangis semasa latihan,” kata Zhao Zhenwu. “Walaupun perlu berlatih sehingga jam 11 malam untuk pertandingan, dia tidak pernah mengeluh tentang kepenatan atau kesukaran latihan. Dia sangat meminati seni mempertahankan diri dan sering tinggal di sekolah untuk berlatih semasa cuti.”

Baca Ini :

Kisah Inspirasi Derma Buah Pinggang (6 Gambar)

Kisah Inspirasi Pertahankan Rumah Demi Memori Indah (7 Gambar)

Kisah Uwais Al Qarni (17 Gambar)

Untuk layak ke World Shaolin Games 2024, Zhang Sixuan telah melalui beberapa bulan uji bakat dan bersaing dengan 124 “Bintang Kung Fu Shaolin Antara Benua” dari 47 negara dan wilayah untuk meraih gelaran Bintang Kung Fu Shaolin Dunia.

Sumber 


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post