Kisah Inspirasi : 16 Pembedahan Abul Bajandar Bebas Dari "Tree Man"

Kisah inspirasi Abul Bajandar, seorang lelaki dari Bangladesh, menjadi perhatian dunia kerana penyakit kulitnya yang jarang berlaku, dikenali sebagai epidermodysplasia verruciformis. Penyakit ini menyebabkan ketuat seperti kulit kayu tumbuh pada tangan dan kaki beliau, memberi gelaran "Tree Man".

Untuk pengetahuan anda, Epidermodysplasia verruciformis, atau EV, adalah satu keadaan kulit yang sangat jarang berlaku. Penyakit ini menyebabkan ketuat seperti kulit kayu tumbuh di seluruh badan, terutama pada tangan dan kaki. Ketuat-kerut ini kelihatan seperti kulit pokok, sebab itulah pesakit sering digelar sebagai "Tree Man" atau "Tree Woman."

Epidermodysplasia verruciformis berlaku disebabkan oleh kelemahan dalam sistem imun. Individu dengan penyakit ini mempunyai kelemahan genetik yang menyebabkan mereka lebih mudah terdedah kepada jangkitan virus HPV (human papillomavirus). HPV adalah virus yang biasa, tetapi dalam kes EV, ia menyebabkan pertumbuhan ketuat yang luar biasa dan kronik.

Punca utama EV adalah mutasi genetik yang diwarisi dari ibu bapa. Mutasi ini mengganggu keupayaan sistem imun untuk melawan jangkitan HPV. Apabila virus HPV menjangkiti individu dengan mutasi genetik ini, ia menyebabkan ketuat tumbuh secara melampau dan tidak terkawal.

Berbalik kisah insprasi Abul Bajandar, Bajandar seorang bekas pemandu beca berusia 27 tahun dari daerah pantai selatan Khulna, adalah salah seorang daripada empat individu di dunia yang didiagnosis dengan penyakit genetik ini. Selama bertahun-tahun, beliau terpaksa berhenti bekerja akibat kesakitan yang dialami.

Kisah beliau mendapat perhatian doktor di Hospital Kolej Perubatan Dhaka tahun lalu melalui liputan media. Doktor di sana menawarkan rawatan percuma untuk Bajandar. Selepas menjalani 16 pembedahan untuk membuang ketuat seberat lima kilogram, beliau kini boleh memegang anak perempuannya semula.

Menurut Samanta Lal Sen, koordinator pembedahan plastik di hospital tersebut, "Tangan dan kaki beliau kini hampir sembuh sepenuhnya. Beliau akan dibenarkan keluar dari hospital dalam tempoh 30 hari selepas beberapa pembedahan kecil untuk membentuk tangan beliau."

Selepas mendapat bantuan daripada orang ramai di seluruh dunia yang terharu dengan kisahnya, Bajandar kini merancang untuk memulakan perniagaan kecil dengan wang sumbangan tersebut. "Saya sangat risau tentang masa depan anak saya," katanya. "Saya berharap kutukan ini tidak akan kembali lagi."

Epidermodysplasia verruciformis adalah penyakit kulit yang sangat jarang berlaku dan disebabkan oleh mutasi genetik yang melemahkan sistem imun. Walaupun tiada cara untuk mencegah penyakit ini sepenuhnya, rawatan yang betul dapat membantu mengurangkan gejala dan meningkatkan kualiti hidup pesakit. Jika anda atau orang yang anda kenali menunjukkan tanda-tanda penyakit ini, adalah penting untuk mendapatkan nasihat dan rawatan perubatan segera.

sumber

Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post