Gunakan Nama Justin Bieber untuk Skim Penipuan Besar RM13 Juta Lesap

Seorang penipu, Terronce Morris, telah dijatuhi hukuman penjara selama empat tahun sembilan bulan kerana menyamar sebagai Justin Bieber dan bintang muzik lain untuk menipu peminat dan pelabur. Morris, berusia 42 tahun dari Missouri City, Texas, AS, didapati bersalah atas tuduhan konspirasi penipuan dan pencurian identiti. Rakan sekongkolnya, Blake Kelly, 37 tahun dari Los Angeles, California, juga terlibat dalam penipuan ini. Kelly mengaku bersalah pada Januari tahun ini, manakala Morris mengaku pada Februari.

Menurut Pejabat Peguam AS untuk Daerah Selatan Florida, mereka memalsukan tandatangan untuk menjual kontrak konsert palsu. Mereka menipu hampir RM13 juta ($3 juta) daripada mangsa-mangsa mereka. Penipuan ini bermula pada Disember 2019, apabila kedua-dua penipu ini meyakinkan seorang mangsa untuk melabur RM5.9 juta ($1.35 juta) dalam sebuah festival muzik palsu yang kononnya menampilkan Justin Bieber, Billie Eilish, dan Post Malone.

Untuk meyakinkan mangsa, Morris dan Kelly memalsukan kontrak artis dan mengadakan panggilan video dengan seorang sekutu yang berpura-pura menjadi Bieber. Morris juga mencipta akaun e-mel palsu untuk membuatkan ia kelihatan seperti artis-artis tersebut telah menghantar kontrak yang ditandatangani terus kepada mereka.

Walaupun peguam artis sebenar telah menghantar surat teguran, Morris terus menjalankan aktiviti penipuannya. Dia menipu seorang lagi mangsa sebanyak RM1.9 juta ($500,000) menggunakan taktik yang sama. Malah, dia berjumpa dengan seorang mangsa lain pada Disember tahun lalu dan meyakinkan mereka bahawa konsert palsu Justin Bieber akan "berjalan dalam masa terdekat." Morris menipu mangsa dan rakan sekutunya sebanyak RM3.3 juta ($850,000) untuk konsert palsu yang sama.

Jumlah keseluruhan kerugian akibat penipuan Morris adalah hampir RM13 juta ($3 juta). Morris dan Kelly menggunakan wang yang diperoleh secara penipuan untuk memperkaya diri mereka dan menjalani gaya hidup mewah. Kelly menerima hukuman penjara yang lebih ringan iaitu 13 bulan kerana peranannya dalam penipuan ini.

Kes ini disiasat oleh FBI Miami dan didakwa oleh peguam Joan Silverstein serta Roger Cruz. Pejabat Peguam AS Markenzy Lapointe untuk Daerah Selatan Florida dan Ejen Khas Jeffrey B. Veltri membuat pengumuman tersebut.

Sumber

Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post