Budak 4 Tahun Selamat Selepas Jatuh Dari Tingkat 16

Pada 26 Mei, satu kejadian luar biasa berlaku di kompleks apartmen tinggi di Aubervilliers, Perancis. Enzo, seorang kanak-kanak lelaki berusia 4 tahun yang didiagnosis dengan autisme, terjatuh dari tingkat 16 apartmennya, setinggi 43 meter. Menakjubkan, dia hanya mengalami calar kecil dan tiada patah tulang!

Ketika kejadian, Enzo berada di dalam biliknya. Ayahnya, Ji, mendengar Enzo menangis dan segera ke bilik untuk menenangkannya. Namun, pintu bilik terkunci. Ji berjaya memecahkan pintu, tetapi mendapati bilik itu kosong dan tingkap terbuka. Dia segera menyedari yang Enzo telah terjatuh.

Ji bergegas ke balkoni dan melihat Enzo terbaring di atas bumbung farmasi di tingkat bawah. Dia panik tetapi lega apabila melihat Enzo bergerak sendiri dengan hanya calar kecil di kakinya.

"Enzo boleh bergerak," kata Ji kepada akhbar Le Parisien. "Dia sedar dan saya tidak melihat sebarang pendarahan luaran. Hanya ada calar kecil di kakinya."

Walaupun kelihatan baik, ibu bapa Enzo tetap bimbang tentang kecederaan dalaman. Mereka menghubungi perkhidmatan kecemasan dan Enzo dibawa ke Hospital Necker. Di sana, dia diperhatikan selama tujuh hari dengan pelbagai ujian untuk memastikan kesihatannya. Selepas tujuh hari, Enzo dibenarkan keluar dari hospital dan kembali menjalani kehidupan normal. Dia juga kembali ke sekolah tadika pada minggu terakhir bulan Jun, kelihatan sihat seperti biasa.

"Dia telah menjalani kehidupan normal, semuanya baik-baik sahaja," kata Helene, ibu Enzo.

Bagaimana Enzo mampu bertahan daripada jatuh dari tingkat 16 tanpa kecederaan serius masih menjadi misteri. Ada yang mengatakan bumbung farmasi yang diliputi tanah membantu melembutkan jatuhannya. Namun, doktor percaya ia lebih kepada tubuhnya yang ringan dan fleksibel.

"Mereka (kanak-kanak) mempunyai koefisien keanjalan tulang dan sendi yang lebih baik," kata Dr. Véronique Bourg kepada Le Parisien.

Tulang dan sendi kanak-kanak lebih fleksibel dan boleh melentur dengan lebih mudah berbanding orang dewasa kerana tulang dan sendi mereka masih dalam proses pertumbuhan. Ini membolehkan mereka untuk menyerap kejutan dengan lebih baik tanpa mudah patah atau cedera.

sumber


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post