Youtuber Membiarkan Anak Terkunci Dalam Kereta Panas

Baru-baru ini, satu pasangan YouTuber Jepun yang dikenali dengan saluran mereka, ラウなのファミリー ("Rau-nano Family"), telah mencetuskan kontroversi. Pasangan ini sering memuat naik video kehidupan seharian mereka bersama tiga anak mereka. Namun, pada akhir bulan, satu video yang mereka muat naik telah menimbulkan kemarahan ramai.

Video yang diberi tajuk 炎天下の中…2歳娘が車に閉じ込められました ("Di Bawah Panas Terik... Anak Perempuan 2 Tahun Terkunci Dalam Kereta") menunjukkan situasi yang sangat mengejutkan. Dalam video tersebut, si ayah dengan selamba merakamkan anak perempuan mereka yang berusia dua tahun, Nanoka, menangis teresak-esak dalam kereta yang terkunci di bawah panas terik matahari. Lebih mengejutkan lagi, Nanoka terkunci di dalam kereta itu selama kira-kira 30 minit sebelum dibebaskan.

Kejadian bermula apabila Nanoka, yang memegang kunci kereta, secara tidak sengaja mengunci dirinya di dalam kereta ketika ayahnya sibuk menguruskan adiknya. Menyedari keadaan yang berbahaya itu, ayahnya tidak meminta bantuan kecemasan atau sesiapa pun, sebaliknya terus merakam video sambil berkata, "Ini kecemasan! Nanoka terkunci dalam kereta."

Nanoka yang ketakutan dan berpeluh-peluh terus menangis di dalam kereta yang panas, tetapi ayahnya terus memberi arahan yang mustahil difahami oleh kanak-kanak berusia dua tahun. Selepas kira-kira 30 minit, si ayah akhirnya menelefon tukang kunci yang berjaya membuka pintu kereta dan menyelamatkan Nanoka.

Video itu mendapat pelbagai kritikan pedas daripada penonton. Ramai yang tidak faham bagaimana pasangan ini boleh merakam insiden tersebut dengan tenang sedangkan anak mereka dalam bahaya. Seorang pengguna YouTube bertanya, "Adakah wang yang anda dapat daripada mempertaruhkan nyawa anak anda membuatkan anda rasa puas?"

Pasangan tersebut akhirnya memuat naik video permohonan maaf, menyatakan rasa kesal mereka dan menegaskan bahawa mereka tidak pernah berniat untuk membahayakan anak mereka. Mereka juga mengumumkan bahawa mereka akan berehat seketika dari YouTube untuk memikirkan masa depan keluarga mereka.

sumber


Hari ini, Rau-nano Family memuat naik satu lagi video permohonan maaf dan memberi bayangan bahawa mereka akan terus dengan projek YouTube mereka. "Saya sangat bersyukur kepada mereka yang berkongsi pelbagai pendapat tentang perkara ini. Ini adalah peluang baik untuk saya menilai kekurangan diri sebagai ibu bapa... sebagai manusia," kata si ayah.

Pasangan ini berjanji akan lebih berhati-hati pada masa akan datang dan terus menerima kritikan dengan serius. "Sekali lagi, saya minta maaf kerana menyebabkan kekecewaan dan kebimbangan kepada semua kerana tindakan saya yang tidak bertanggungjawab," tambahnya.


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post