Rahsia Awet Muda Di Usia 35 Tahun

Brandon Miles May, seorang lelaki berusia 35 tahun, telah menjadi tumpuan dalam komuniti anti-penuaan dalam talian kerana rupa mudanya yang luar biasa. Melihat Brandon buat kali pertama, anda mungkin menyangka dia seorang remaja. Namun, dia sebenarnya telah mencapai umur 35 tahun. 

Tidak seperti beberapa kes yang kita pernah dengar di mana penampilan muda disebabkan oleh gangguan hormon yang jarang berlaku, Brandon tidak pernah menyebut sebarang keadaan sedemikian dalam video TikToknya. Sebaliknya, dia mengaitkan rupa mudanya dengan rejim anti-penuaan yang merangkumi diet seimbang, pendedahan minimum kepada matahari, dan tidur sekurang-kurangnya lapan jam setiap malam.

“Bila saya pergi ke lapangan terbang, pihak keselamatan akan tanya umur saya, mereka akan buat pemeriksaan dua kali,” kata Brandon dalam salah satu videonya. “Umur yang orang sangka saya adalah dalam lingkungan 15 hingga 19 tahun. Saya tak pernah buat sebarang rawatan. Apa yang saya buat sangat mudah tapi berkesan.”

Brandon mendakwa dia sentiasa sangat prihatin tentang kesihatannya. Pada usia 15 tahun, dia mula mengelakkan cahaya matahari secara langsung dan membuat perubahan dalam dietnya, seperti memasukkan lebih banyak makanan berasaskan tumbuhan dan teh hijau. Menjelang usia 19 tahun, dia sudah pun menghapuskan gula, bijirin, dan karbohidrat dari dietnya. Dia juga tidak pernah minum alkohol atau merokok kerana menyedari kesan buruk tabiat tersebut terhadap kesihatan.

"Saya mengelak cahaya matahari sepanjang hidup saya," tambahnya.

 "Saya pakai hoodie untuk menghalang cahaya matahari dan gunakan perlindungan fizikal pada belakang tangan saya. Saya juga tidak bersenam secara berlebihan. Terlalu banyak bersenam boleh menyebabkan tekanan pada badan – ia boleh membuatkan badan kelihatan tua. Saya kekalkan senaman saya secara sederhana dan lembut – berjalan kaki, yoga, dan sedikit latihan kekuatan.”

Brandon berkata dia kelihatan lebih baik daripada sepuluh tahun lalu, tetapi yang lebih penting, dia juga merasa lebih baik. Pada penghujung hari, penampilan muda memang baik, tetapi apa gunanya jika anda merasa teruk? Walaupun dia bersetuju bahawa sesetengah orang mungkin menganggap pilihan gaya hidupnya agak pelik, lelaki berusia 35 tahun ini mendakwa ia berbaloi untuk usaha anti-penuaannya.

Brandon Miles May sering dibandingkan dengan Bryan Johnson, sedikit maklumat mengenai Bryan Johnson, beliau adalah seorang CEO kaya dari California berusia 45 tahun. Menurut sumber, beliau berusaha untuk memperlambat proses penuaan dan mencapai umur biologi 18 tahun. Dia mengikuti diet yang ketat, ritual tidur, regimen senaman, dan mengambil suplemen harian sambil menjalani pelbagai ujian perubatan, dianggarkan menelan belanja lebih $2 juta setahun. Walaupun doktor-doktornya mendapati umur biologinya lima tahun lebih muda, pakar sains umur panjang seperti Dr. Andrew Steele dan Dr. Shoshana Ungerleider ragu-ragu tentang keberkesanan semua pendekatannya.

Dr. Steele menekankan bahawa kesan sebenar mungkin lebih disebabkan oleh gaya hidup sihat yang ketat, seperti diet dan senaman, daripada prosedur mahal. Dr. Ungerleider menambah bahawa faktor genetik dan nasib juga memainkan peranan penting dalam penuaan dan kesihatan.

Walaupun Johnson berharap untuk hidup lebih lama dengan pendekatan ekstremnya, pakar-pakar mengingatkan bahawa fokus utama seharusnya pada kualiti hidup, bukan hanya kuantiti. Terdapat banyak cara yang lebih mudah dan mampu milik untuk menjaga kesihatan dan memperlambat penuaan, seperti mengehadkan pengambilan alkohol, mengelakkan makanan diproses, bersenam secara berkala, menjaga hubungan sosial, dan menguruskan stres.

@brandonskincare Anti-aging grocery haul #antiaging #groceryhaul #healthyfood #healthyliving #healthylifestyle #antiagingtips #fypã‚·゚viral ♬ original sound - Brandon Miles May

Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post