Lelaki 58 Tahun Ditemui Hidup Di Atas Pelampung Selepas 19 Jam Terapung di Laut

Seorang lelaki berusia 58 tahun boleh menganggap dirinya sangat bertuah kerana masih hidup setelah ditemui oleh sebuah bot nelayan sedang terapung di atas pelampung berenang berwarna pelangi beberapa batu dari pantai Taiwan.

Pada 7 Julai, bot nelayan Wanli Princess 168 yang menuju ke pelabuhan New Taipei, melihat sesuatu yang pelik di dalam air, beberapa batu dari pantai. Apabila bot tersebut menghampiri objek aneh itu, mereka mendapati ia adalah seorang lelaki yang tidak memakai baju sedang terapung di atas pelampung berwarna-warni, seperti yang digunakan oleh kanak-kanak di pantai. Dalam satu klip yang kini tular di internet, kru bot tersebut dilihat melemparkan pelampung keselamatan kepada lelaki tersebut dan kemudian menariknya ke dalam bot sebelum membawanya ke pelabuhan dan memanggil perkhidmatan kecemasan. Walaupun kelihatan lemah dan dehidrasi, lelaki berusia 58 tahun itu berada dalam keadaan sihat, yang agak mengejutkan memandangkan dia telah terapung di atas pelampung tersebut selama 19 jam sebelum ditemui secara ajaib oleh bot nelayan tersebut.

Hong Nan memberitahu penyelamatnya bahawa dia berada dalam situasi pelik ini selepas terjun ke dalam air di New Taipei dengan pelampung berenang untuk menyejukkan diri selepas seharian bekerja dalam keadaan panas. Dia juga telah minum beberapa gelas minuman keras, dan gelombang laut menyebabkan dia tertidur dengan nyenyak semasa bersantai. Dia ingat terjun ke dalam air pada sekitar jam 6 atau 7 petang pada 6 Julai, dan hanya terjaga beberapa jam kemudian di tengah laut, jauh dari pantai.


Lelaki Taiwan itu mendakwa dia cuba menjerit meminta tolong, tetapi dia terlalu jauh di laut untuk sesiapa mendengarnya, jadi dia hanya terapung di atas pelampungnya sepanjang malam dan keesokan harinya sehingga dia ditemui oleh Wanli Princess 168 pada sekitar jam 1:30 petang. Dia dibawa ke hospital Taipei, di mana doktor menjalankan beberapa ujian dan membenarkannya keluar tidak lama kemudian.

"Di lokasi kejadian, pesakit tidak mengalami kecederaan yang ketara dan tanda-tanda vitalnya stabil," kata Xu Minglong dari Jabatan Bomba New Taipei. "Walau bagaimanapun, dia meminta air, jadi kami memberikan hidrasi kepadanya terlebih dahulu, dan rakan-rakan kami juga melakukan langkah-langkah menyelamatkan nyawa ke atasnya. Tanda-tanda vitalnya diukur semula dan semuanya stabil, jadi kami membenarkan dia meninggalkan bilik kecemasan dengan sendiri."

sumber


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post