8 Gambar Jalan Paling Berbahaya Di Dunia




Biasanya bila kita memandu kereta, bahaya paling ditakuti jalan raya adalah pemandu lain. Kita tidak tahu sikap pemandu lain dan keadaan pemandu lain semasa memandu kereta di jalan raya. 

Namun, keadaan jalan juga salah satu bahaya paling ditakuti dan lebih berisiko untuk diterokai oleh mana-mana pemandu. Jalan yang berbahaya biasanya di kawasan seperti gunung atau cuaca ekstrem yang boleh mengancam nyawa pemandu.

Oohsenyum, senaraikan 8 jalan paling berbahaya di dunia untuk pemandu melaluinya, jalan lupa share ye....


1. Zojila Pass, India:



Jalan ini sangat sempit dan berliku, yang menjadikannya sangat berbahaya adalah keadaan cuaca. Terletak di bahagian barat Himalaya dan berhampiran dengan Srinagar, kawasan ini terkenal dengan angin kuat dan salji lebat.


Musim salji dan ribut salji di wilayah ini boleh menyebabkan keadaan jalan menjadi teruk, dan boleh meningkatkan risiko kemalangan. Selain itu, ketinggian yang tinggi juga memberi cabaran tersendiri kepada pemandu.



2. Halsema Highway, Filipina:



Halsema Highway adalah antara jalan yang paling penting di Filipina. Ia merupakan satu-satunya hubungan antara kawasan paling terpencil di Baguio dengan kawasan pergunungan. Walau bagaimanapun, jalan ini sangat berisiko, terutama semasa musim hujan, di mana tanah runtuh sering berlaku dan jalan sentiasa licin.


3. Stelvio Pass, Itali:



Memiliki 48 selekoh yang tajam di Timur Alpen. Angin kuat dan selekoh yang tajam menjadikan pemanduan sentiasa berjaga-jaga. Stelvio Pass ialah laluan gunung di utara Itali yang bersempadan dengan Switzerland 


4. Trans-Siberian Highway, Rusia:



Lebuhraya Trans-Siberia merupakan jalan yang menghubungkan bahagian-bahagian penting di Siberia, Rusia. Kawasan ini dikenali dengan suhu terendah di dunia, menjadikan perjalanan di sini amat mencabar.


Jalan ini sering ditutup dengan salji dan ais, menyebabkan keadaan amat berbahaya. Untuk keselamatan jalan ini hanya dilalui dua bulan setahun. Ini menjadikan pengembaraan di sini sangat terhad.


5. Jalan Gunung Api Cotopaxi, Ecuador:



Jalan Gunung Berapi Cotopaxi di Ecuador terkenal dengan keadaan jalan yang sangat teruk. Panjang jalan ini  ialah 25 batu (40 km) dan mempunyai banyak lubang dan kawasan yang amat licin.


Kondisi jalan yang teruk ini menjadikan perjalanan di sini agak mencabar. Pemandu perlu berhati-hati dan berjaga-jaga terhadap lubang dan kawasan licin yang boleh menyebabkan kemalangan.


6. Federal Highway 1, Mexico:



Keadaan jalan yang berbahaya kerana terdapat bahagian-bahagian yang berlubang dan berbatu, yang boleh menyukarkan perjalanan. Selain itu, jalan ini melintasi tebing-tebing yang tinggi dengan tiada pagar. Ini bermakna pemandu perlu berhati-hati dan berwaspada sepanjang perjalanan.


7. Skippers Canyon Road, New Zealand:



Jalan Skippers Canyon di New Zealand terkenal dengan pemandangannya yang menakjubkan, tetapi perlu diperhatikan bahawa ia adalah jalan yang sempit dan berliku-liku. Anda memerlukan permit khas untuk melalui jalan ini, dan paling penting untuk diingat bahawa insurans kereta standard mungkin tidak melindungi anda semasa di jalan ini. 


8. Fairy Meadows Road, Pakistan:



Jalan Fairy Meadows di Pakistan merupakan destinasi menarik bagi pengembara, namun jalan ini sangat risiko dan berbahaya. Terletak di kawasan pergunungan Karakoram, jalan ini mempunyai permukaan yang tidak sekata dan tiada penghadang keselamatan. 


Sumber


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post