5 Nelayan Maut Selepas Meminum Botol Misteri

Sebuah tragedi menimpa komuniti nelayan Sri Lanka apabila sekurang-kurangnya lima nelayan kehilangan nyawa dan tiga lagi berada dalam keadaan kritikal selepas meminum isi botol misteri yang ditemui terapung di laut lepas.

Menurut laporan Tentera Laut Sri Lanka, insiden ini berlaku sekitar 320 batu nautika dari Tangalle, sebuah bandar di pantai selatan Sri Lanka. Nelayan-nelayan yang berada di atas kapal nelayan yang bernama Devon menemui botol-botol tersebut dan mendapati isinya mengandungi sejenis alkohol. Botol-botol itu dikongsi di kalangan anak kapal, dan tidak lama kemudian, beberapa daripada mereka mula merasa tidak sihat.

Walaupun menerima bantuan perubatan asas daripada petugas Tentera Laut Sri Lanka, lima orang nelayan akhirnya meninggal dunia dan seorang lagi dalam keadaan kritikal. Malangnya, botol-botol tersebut dipercayai telah dikongsi dengan kapal-kapal nelayan lain, meningkatkan kebimbangan akan lebih ramai yang terjejas.

Insiden tragis ini mencetuskan protes di bandar pesisir Tangalle. Keluarga nelayan yang terkorban menyalahkan Jabatan Perikanan dan Sumber Akuatik Sri Lanka atas kejadian tersebut, manakala keluarga nelayan yang lain menuntut agar mereka dibawa pulang ke darat untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya. Pihak berkuasa Sri Lanka kini berusaha gigih untuk menghalang lebih banyak kematian akibat botol misteri ini.

Dua lagi nelayan yang dipercayai meminum isi botol beracun telah dibawa ke atas sebuah kapal dagang Singapura dan diberikan rawatan kecemasan. Namun, masih tidak jelas berapa banyak botol yang ditemui oleh anak kapal Devon dan berapa ramai lagi yang telah terjejas. Tentera Laut sedang berusaha menghubungi semua kapal yang telah berinteraksi dengan kru Devon sejak kapal tersebut belayar.

Pihak berkuasa kini sedang menyiasat kandungan botol-botol misteri ini untuk memahami punca kematian bagi mereka yang meminumnya. Kejadian ini mengingatkan kita tentang pentingnya berhati-hati dengan bahan yang tidak dikenali, terutamanya apabila ia ditemui dalam situasi yang mencurigakan.

sumber


Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post