20 Fakta Tentang Kucing Yang Perlu Anda Baca



Kucing bukan sekadar haiwan peliharaan biasa. Di sebalik sikap manja dan kelucuan mereka, kucing  mempunyai peranan yang penting dalam membantu mengurangkan tekanan dan memberi ketenangan kepada manusia.

Menurut satu kajian, memelihara kucing dapat mengurangkan tahap stres dan kecemasan. Hanya dengan melihat gelagat kucing bermain, atau sedang bermanja. sbenarnya banyak fakta menarik yang boleh kita dipelajari mengenai kucing ini. Berikut adalah 20 fakta menarik mengenai kucing:


1. Kucing Lebih Disukai di Amerika:

Walaupun terdapat lebih ramai isi rumah Amerika yang mempunyai anjing, jumlah kucing jauh lebih banyak. Kajian mendapati pada tahun 2019 mendapati hampir 5 juta lebih banyak kucing daripada anjing di rumah-rumah AS.


2. Kucing Sentiasa Mendarat di Kaki:

Kucing mempunyai kemahiran semulajadi untuk mendarat di kaki, dikenali sebagai "righting reflex." Ini membolehkan kucing menilai arah jatuh dan memutar badan mereka ketika berada di udara.

3. Kucing Lebih Selamat Jika Jatuh dari Ketinggian Tinggi:

Kucing lebih selamat jika jatuh dari ketinggian yang lebih tinggi kerana mempunyai lebih masa untuk bersedia untuk mendarat. Terdapat laporan kucing yang jatuh dari ketinggian tinggi tetapi hanya mengalami cedera ringan.



Mungkin Anda Berminat : Gambar Kucing Comel



4. Pelbagai Cara Untuk Merujuk Kumpulan Kucing:

Nama kumpulan kucing berbeza-beza bergantung kepada konteks. Contohnya, kucing liar dirujuk sebagai "a destruction of cats" manakala kucing rumah biasa sebagai "a clowder of cats."


5. Pelbagai Cara Untuk Merujuk Kumpulan Anak Kucing:

Anak kucing boleh dirujuk sebagai "litter of kittens" atau "intrigue of kittens." Nama yang lain termasuk "entanglement of kittens" atau "kindle of kittens."


6. Pemilik Kucing Lebih Sihat:

Memelihara kucing dapat mengurangkan tekanan dan risiko penyakit jantung. Sentuhan pada kucing mengeluarkan oksitosin yang menurunkan tekanan darah.


7. Kucing Mengeluarkan Bunyi "geerrr" Untuk Pelbagai Sebab:

Kebanyakan orang mengaitkan bunyi "geerr" pada kucing menunjukkan kegembiraan, tetapi kucing menggunakannya untuk berkomunikasi. Kucing kadang-kadang mengeluarkan bunyi "geerr" ketika lapar atau cedera, yang dikatakan membantu dalam proses pemulihan tubuh.


8. Hentikan Pembekalan Susu kepada Kucing Anda:

Walaupun diketahui umum bahawa kucing gemar minum susu, kebanyakan daripada mereka sebenarnya tidak tahan pada susu yang mempunyai laktosa. Walaupun anak kucing boleh minum susu dari ibu mereka, memberi anak kucing susu lembu boleh membahayakan kesihatan mereka. Sekiranya anda ingin memberi susu kepada kucing anda, pastikan untuk membeli yang bebas laktosa!


9. Kepingan Otak Kucing Sangat Serupa Dengan Otak Manusia:

Pada segi fizikalnya, otak kucing serupa dengan otak manusia sebanyak 90%. Walaupun otak kucing lebih kecil, hanya berat 0.9% daripada berat badan mereka, manakala otak manusia beratnya 2%. Walaupun ramai yang menganggap kucing tidak sebijak anjing, mereka juga boleh dilatih.


10. Presiden Abraham Lincoln Seorang Peminat Kucing yang Fanatik :

Semasa Abraham Lincoln tinggal di Rumah Putih, beliau memelihara beberapa ekor kucing peliharaan, antaranya Dixie dan Tabby. Beliau sangat menggemari kucing dan sering kali membawa pulang kucing jalanan yang ditemui. Beliau juga terkenal memberi makan Tabby langsung dari meja semasa majlis formal, yang pasti tidak disenangi oleh isterinya!

11. Kucing Pertama yang Pergi ke Angkasa Bernama Félicette :

Pada 18 Oktober 1963, seekor kucing hitam putih yang dikenali sebagai Félicette, telah diluncurkan ke angkasa, menjadikan ia kucing pertama dunia pergi ke agkasa . Semasa kembali , ia diberi nama Félicette, mengambil nama dari watak kartun popular Felix the Cat.

12. Statistik Peminat Kucing dan Anjing di Dunia :

Jika anda menganggap diri anda sebagai "peminat kucing no 1" anda adalah antara 11.5% daripada penduduk dunia. Sebaliknya, "peminat anjing no 1" membentuk 45% penduduk dunia."peminat kucing no 1" dikatakan lebih terbuka tetapi juga lebih neurotik, manakala "peminat anjing no 1" lebih ekstrovert dan tekun.

13. Rekod Melahirkan Anak Kucing Pada Satu Masa :

Rekod ini dipegang oleh seekor kucing Burmese dikenali sebagai Tarawood Antigone yang berumur pada masa tu 4 tahun. Kucing ini melahirkan anaknya pada 7 Ogos 1970 , dan tinggal di Oxfordshire, UK. Daripada 15 ekor anak kucing yang dilahirkan dengan selamat, hanya satu di antaranya adalah betina!

14. Kucing Tertua Yang Pernah Melahirkan Berusia 30 Tahun:

Nama kucing tersebut adalah Kitty, milik seorang lelaki bernama George Johnstone. Mereka tinggal di Staffordshire, UK, di mana Kitty memecahkan rekod dengan melahirkan dua ekor anak kucing pada usia 30 tahun. Kitty berjaya melahirkan anak kucing sebanyak 218 ekor anak kucing sepanjang hidupnya.

15. Kucing Purata Tidur Selama 15 Jam Sehari :

Kucing adalah haiwan nokturnal secara semula jadi, itulah sebabnya kebanyakan kucing biasa tidur sepanjang hari. Mereka tidur sepanjang hari kerana memerlukan banyak tenaga untuk berburu makanan. Kucing domestik masih mencuba untuk mengekalkan tenaga mereka untuk berburu, yang boleh digunakan dengan bermain dengan mainan!

16. Kucing Domestik Boleh Berlari Pada Kelajuan 30 Batu Sejam :

Kucing domestik purata boleh berlari sehingga 30 batu sejam (46km/j) dan melakukannya sering! Untuk memberi gambaran, itu secepat pelari yang memecahkan rekod dunia, Usain Bolt!

17. Janggut Bulu Dalam Telinga Kucing Dipanggil "Ear Furnishings" :

Bulu yang terdapat di dalam telinga kucing adalah sesuatu yang amat dicari dalam dunia pembiakan kucing. Ia memastikan kotoran tidak masuk dan membantu kucing mendengar dengan baik dengan menangkap getaran bunyi.

18. Kucing Memiliki Kelopak Mata Tambahan

Kelopak mata ketiga ini dikenali sebagai "haw," dan kebanyakannya berfungsi seperti pengelap kaca. Apabila kucing berkedip, haw menyapu secara mendatar, mengeluarkan sebarang debu atau sisa. Anda mungkin tidak akan melihat haw kucing, tetapi jika anda melihatnya, ia mungkin menunjukkan masalah kesihatan yang mendasarinya.

19. Kucing Menggosokkan Badannya Bukan Selalu Bermakna Kasih Sayang :

Apabila kucing menggosokkan badannya ke sesuatu, itu adalah cara untuk memindahkan bau mereka ke atasnya. Begitu juga apabila mereka "menendang" kepala ke anda, ia adalah cara yang sama untuk menunjukkan hak miliknya.

20. Kucing Tidak Begitu Mahir dalam Memburu Tikus :

Walaupun kucing dikatakan menjadi pemangsa semula jadi tikus, realitinya mereka cenderung memburu apa sahaja yang mudah dan tersedia. Kebiasaannya, kucing lebih suka memburu burung, dan cicak kecil daripada tikus!

Dengan memahami fakta-fakta ini, kita dapat lebih menghargai dan memahami kucing sebagai haiwan yang menarik dan unik.




Post a Comment

Terima Kasih atas comment anda

Previous Post Next Post